مرکز بازیهای آبی المپیک 2012 لندن که شبیه به یک سفرهماهی عظیم با بالههایی متحرک طراحیشده، انتظار میرود به یکی از زیباترین جلوههای بصری این مرکز و یکی از مناطق توریستی شهر لندن تبدیل شود
ساخت مرکز بازیهای آبی المپیک 2012 لندن که توسط زاها حدید، برنده جایزه معماری پریتزکر به شکل یک سفرهماهی عظیم طراحیشده، به پایان رسید. این مرکز آبی که در منطقه استراتفورد در شرق لندن و با صرف هزینهای حدود 300 میلیون پوند ( 480 میلیارد تومان )به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید، شامل دو استخر 50 متری به علاوه یک استخر مخصوص شیرجه است. در هفتههای قبل دو استخر بتونی این مرکز با بیش از 10 میلیون لیتر آب، آبگیری و بررسی شدهاند. پس از مرحله عایقبندی این استخرها قرار بوده با بیش از 180هزار کاشى فیروزهای فرش شود
بالهایی در هر طرف از ساختمان ، فضایی برای صندلی های اضافی را بوجود می آورد اما در زمان اتمام بازی ها برچیده خواهد شد
در این مرکز که علاوه بر مسابقات شنای المپیک و شیرجه، محل برگزارى بازیهای نهایی واترپلو نیز خواهد بود، 17500 صندلی در جایگاه تماشاگران در نظر گرفته شده است. پس از اتمام بازیها تعداد این صندلیها به 2500 عدد کاهش پیدا خواهد کرد، فضایی به گردهماییهای عمومی اختصاص خواهد یافت و استخرها برای رقابتهای ملی و منطقهای مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
به گزارش دیزاینبوم، در ساخت این ساختمان پیچیده با سقف قوسیشکل و دو بال متحرک حدود 3360 تن میله فولادی به کار رفته است، بالهای متحرک مطابق شرایط آبوهوایی باز میشوند و جمع خواهند شد.
منتقدان ابتدا گمان می کردند این ساختار بسیار پیچیده است که بتواند به موقع آماده شود .
اما....
معماری اسلامی
برخی از محققان نظیر پروفسر ویلبر معتقدند که اجرای هر طرح معماری به سه عنصر اجتماعی بستگی دارد. اول جامعه ای که به آن طرح نیازمند است؛ دوم شخص یا اشخاصی که از اجرای طرح حمایت می کنندو هزینه مالی آن را متعهد می شوند؛ سوم معمار یا استاد کارانی که طرح را اجرا می کنند. جذابیت تحقیق و مطالعه معماری ایران در این است که دریابیم چگونه این عوامل سه گانه بر یکدیگر تأثیر می گذارند و سرانجام به احداث بنایی منجر می شوند.
کاربرد بناها
مطالعه درباره معماری ایران, نشان دهنده چگونگی گسترش آن در طی پانزده قرن گذشته است. در هر دوره بناهایی با ویژگیهای گوناگون در روستاها, شهرها, جاده های کاروانی, مناطق کویری, گذرگاههای کوهستانی و شهرهای ساحلی ایجاد گردیده که کاربردهای متفاوت داشته اند.
اهمیت معماری اسلامی وقتی آشکار می شود, که بدانیم در ساخته های این دوره به کاربرد مادی و معنوی بناها ـ که از مهمترین ویژگیهای آن است ـ توجه شده است.
برای دریافتن اهمیت این ویژگیها در گسترش معماری شایسته است طبقه بندی بناهای دوره اسلامی و کاربرد آنها را مشخص کنیم.
بطور کلی بناهای دوره اسلامی را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:
الف) بناهای مذهبی. شامل مساجد, آرامگاهها, مدارس, حسینیه ها, تکایا, و مصلی ها؛ ب) بناهای غیر مذهبی. شامل پلها, کاخها, کاروانسراها, حمامها, بازارها, قلعه ها و آب انبارها.
در دو گروه فوق از بناهای دوره اسلامی, مکانی برای عبادت, تجارت و سکونت وجود داشته است.
مساجد
مساجد مهمترین بناهای مذهبی هر شهر و روستا هستند که همواره نقش مهمی در زندگی مسلمانان داشته اند. اقامه نماز جمعه, مراسم مذهبی, ایراد خطبه ها و تدریس در مساجد انجام می گرفت؛ زیرا مسجد بهترین مکان برای ابلاغ فرامین حکومت به مردم بود.
کتیبه های باقیمانده بر دیوار بعضی از مساجد(مسجد جامع قزوین و مسجدجامع کاشان) حاوی وقف مکانهایی برای برای توسعه و تعمیرات مساجد از طرف واقف یا حکمران است.
اغلب مساجد در مرکز شهرها, نزدیک بازارها و محدوده دارالحکومه ساخته می شدند و اگر شهری به بیش از یک مسجد نیاز داشت, مساجد دیگری از طرف حکومت یا افراد خیر احداث می شد. اهمیت مساجد در شهرها به حدی بود که اگر شهری مسجد جامع یا آدینه نداشت, اهمیت شهری هم نداشت. در صدر اسلام مساجد نقشه های ساده ای داشتند, ولی در طول زمان با طرحهای گوناگون و تزیینات مختلف, نقشه ها پیچیده شدند.
درنقشه مساجد, از قرن چهارم هجری دگرگونیهایی به وجود آمد و بر اساس آن, مساجد متفاوت در شهرها احداث شد. مهمترین نقشه هایی که در مساجد به کار گرفته شده, شامل یک ایوانی, دو ایوانی, چهار ایوانی, و ترکیب چهار طاقو ایوان بوده که معماران دوره اسلامی آنها را از شیوه های معماری عهد اشکانی و ساسانی اقتباس کرده اند. مثلاً نقشه چهار ایوانی ـ در ساخت بسیاری از بناها ـ الهام گرفته از نقشه کاخ آشور, متعلق به زمان اشکانیان است.
معماران دوره اسلامی مسجد را به شیوه های گوناگون می آراستند. در هر دوره یکی از عناصر تزیطنی در آراستن مساجد متداول بوده است؛ برای مثال در عهد سلجوقیان آجرکاری, در عهد ایلخانیان گچبری و در عهد تیموریان و صفویان کاشیکاری رواج بیشتری داشته است و در مواردی نیز تزیینات آجرکاری, گچبری و کاشیکاری با هم به کار گرفته می شد.
مدارس
در صدر اسلام تدریس علوم مذهبی در مساجد انجام می شد. بتدریج با توسعه علوم اسلامی, فضای آموزشی از مساجد جدا گشت. در قرن پنجم هجری (همزمان با حکومت سلجوقیان) به تشویق خواجه نظام الملک, مدارس متعددی در شهرهای معروف اسلامی مانند بغداد, ری, نیشابور و جرجان ساخته شد. بعدها نقشه چهار ایوانی, که مورد توجه معماران قرار گرفت, برای فضاهای آموزشی طرحی متعارف شد. در اطراف ایوانها, حجره هایی به صورت یک یا دو طبقه یرای استفاده و اقامت شبانه روزی دانشجویان و طلاب علوم دینی ساخته شد. غیر از ساعات تدریس, از مدارس به عنوان مسجد نیز استفاده می کردند. مدارس نیز همانند مساجد با آجرکاری, گچبری و کاشیکاری تزیین می شد(مانند مدارس غیاثیه, چهار باغ و مطهری).
آرامگاهها و زیارتگاهها
به طور کلی آرامگاه به بنایی گفته می شود که یک یا چند شخصیت مذهبی یا سیاسی در آن دفن شده باشد. این نوع بناها را به دو گروه مقبره های مذهبی(زیارتی) و مقبره های غیر مذهبی می توان تقسیم کرد.
مقبره های مذهبی در بیشتر شهرها و روستاها به امامزاده معروف شده اند و در مقایسه با سایر بناهای اسلامی(بجز مساجد) از اعتبار ویژه ای برخوردارند. امامزاده ها بیش از دیگر بناها ی دوره اسلامی مورد احترام و علاقه مسلمانان بویژه شیعیان هستند. بناهای فوق در طول زمان توسعه یافته و از یک آرامگاه معمولی به مجموعه های بسیار با شکوهی تبدیل شده اند(مانند مجموعه بناهای مشهد, قم, بسطام و شیخ صفی). مقبره ها اغلب با نقشه های مدور, مربع و هشت ضلعی با شیوه های گوناگون معماری احداث شده اند(مانند مرقد اسماعیل سامانی در بخارا, گنبد قابوس در دشت گرگان, برج رادکان در خراسان, برج علاء الدین در ورامین و بنای سلطانیه در زنجان). همانند سایر بناهای اسلامی مقبره ها نیز با آجرکاری, گچبری, کاشیکاری و آینه کاری تزیین شده اند.
تنها در ایران دوره اسلامی است که ایجاد مقبره ها و زیارتگاهها از چنین سابقه طولانی و ویژگیهای معماری منحصر به فرد و تزیینات باشکوه برخوردار است. اینگونه بناها به نامهای برج, گنبد, بقیه و مزار نیز معروف شده اند(مانند برج رادکان, گنبد قابوس, بقعه شیخ صفی).
حسینیه ها, تکایا و مصلی ها
در بسیاری از شهرهای اسلامی در مواقع خاصی مانند محرم, صفر و رمضان مراسم دعا, روضه و سوگواری برگزار می شده است. این مراسم بیشتر در مکانهایی معروف به تکیه و حسینیه برقرار بوده است.
به طور کلی تکایا و حسینیه ها مکانهای محصوری بودند که در مسیر گذرگاههای اصلی شهرها قرار داشتند. از این مکانها بویژه در ایام سوگواری ـ خصوصاً محرم ـ برای مراسم تعذیه خوانی, پرده خوانی و سینه زنی استفاده می شد. در این ایام مکان را سیاهپوش کرده, آن را با طوق و نخل و علامت و کتل آذین می کردند. مصلی اغلب در خارج از شهرها قرار داشت و برای اقامه نماز عید فطر و قربان از آن استفاده می شد. اینگونه بناها دارای طرح و نقشه خاصی نبودند و با توجه به مکانهای شهری و عمومی در گذرگاهها, میدانها و راسته بازارها ساخته می شدند. همچنین این مکانها فاقد تزیینات معماری بودند(مانند امیر چخماق یزد, پهنه و ناسار سمنان و گذر حاجی محله کاشان).
پلها
پلها و آب بندها از بناهای غیر مذهبی هستند که در ادوار گذشته در مسیر جاده های کاروانی, راهها و روی رودها ایجاد شده اند. مهمترین پلها در مسیر جاده های کاروانی و جاهایی که طغیان آب رودخانه ها غیر قابل کنترل بوده, بنا شده اند. از دوران بسیار کهن, هنگامی که بشر توانست آب را مهار کند و مسیر آن را مشخص سازد و از تنه درختان برای عبور و مرور از عرض رودخانه استفاده کند, کار پل سازی آغاز شده است.
معماران ایرانی در احداث پلها علاوه بر تسهیل امر عبور و مرور, ایجاد اب بندها را در نظر داشته اند. مشاهده قدیمیترین پلها یعنی پل بردیده از دوره هخامنشیان در جلگه مرودشت, بیستون در کرمانشاه از دوره ساسانیان, بند امیر در فارس از دوره آل بویه و پل خواجوی اصفهان, مؤید این نکته است که معماران در امر پل سازی علاوه برگذر از رودخانه به ذخیره کردن آب نیز توجه داشته اند.
ایران در دوره باستان و دوره اسلامی سهم قابل توجهی در توسعه پل سازی ـ از قرن هشتم ق.م. تاکنون ـ به عهده داشته است. بقایای پلها و سدها نشان دهنده نوع معماری آن زمان است. ذوق و سلیقه معماران ایرانی در تزیین پلها نیز قابل توجه است؛ بعضی از پلها دارای تزیینات آجرکاری و کاشیکاری است(مانند پل خواجوی اصفهان).
کاخها
احداث کاخها در ایران به گذشته های بسیار دور باز می گردد. مفهوم امروزی کاخ با مفهوم این کلمه در گذشته متفاوت است. در گذشته بناهایی منفرد با نوعی معماری برتر از دیگربناها احداث می گردید که کاربردهای متعددی داشت؛ مثلاً, ممکن بود زمانی به عنوان معبد و نیایشگاه و گاه به جای قلعه دفاعی و سرانجام برای سکونت حکمرانان استفاده شود(چغازنبیل). بتدریج ماهیت این بناها تغییر یافت و کاخها یاقصرها در ایران مقر حکومت سلسله های مختلف شد؛ برای مثال در زمان هخامنشی تخت جمشید, در زمان اشکانی کاخ آشور, در زمان ساسانی تیسفون و کسری و سروستان را می توان نام برد. در دوره اسلامی اینگونه بناها بتدریج برای سکونت و امور حکومتی استفاده گردید.
از صدر اسلام کاخ یا بنای با شکوهی که در مقیاس برتر ساخته شده باشد, به جای نمانده است. شیوه معماری کاخ العمره و کاخ المشتی ـ که در زمان امویان احداث گردید و بقایای آن هنوز پابرجاست ـ از شیوه هنری عهد ساسانی اقتباس شده است.
از زمان صفوی احداث کاخها وارد مرحله تازه ای شد و در پایه تختهای سه گانه آنها (تبریز, قزوین و اصفهان) نمونه های جالب توجهی ساخته است.
کاخهای چهل ستون, هشت بهشت و عالی قاپوی اصفهان, صفی آباد بهشهر, فین کاشان و فرخ آباد ساری از مهمترین نمونه های شیوه معماری عهد صفویان هستند.
ایجاد کاخها به همین شیوه تا عهد نادرشاه (مانند کاخ خورشید کلات) و عهد قاجار (مانند کاخ صاحبقرانیه و شمس العماره) ادامه یافت.
کاخها در ایران نقشه های گوناگونی داشته است: برخی کوشک مانند بوده اند( مانند هشت بهشت صفی آباد), بعضی نقشه مربع و مستطیل داشته اند و برخی چند ضلعی بوده اند.
مهمترین مسأله در ساختن کاخها, بویژه از عهد صفوی به بعد, تزیین با کاشیکاری, گچبری, آیینه کاری و سنگ کاری است.
کاروانسراها
ساخت کاروانسرا با توجه به اوضاع اجتماعی, اقتصادی و مذهبی, از روزگاران قدیم در ایران مورد توجه خاص بوده است. به طور کلی کاروانسراها به دو گروه برون شهری و درون شهری تقسیم می شوند.
توسعه راههای تجارتی و زیارتی باعث شده که در بین جاده های کاروانی در سراسر کشور کاروانسراهایی برای توقف و استراحت کاروانیان بنا شود. موقعیت جغرافیایی, سیاسی و اقتصادی در ایران از علل ازدیاد و گسترش این بناها بوده است. در ایران به فاصله هر چهار فرسنگ(۲۶ کیلومتر) کاروانسرایی برای استراحت بنا شده است. زیارت شهرهای مذهبی مانند قم, مشهد و کربلا باعث شده بود تا کاروانسراهای متعددی در مسیر جاده هایی که به این شهرها منتهی می شود, احداث گردد(در مسیر خراسان بزرگ, غرب به شرق, کرمانشاه و مشهد). این راه ارتباطی مهم از غرب به شهرهای مذهبی نجف و کربلا و از شرق به حرم حضرت رضا(ع) در مشهد متصل می شده است. همچنین در زمان صفوی برای رفاه حال زائران, کاروانسراهایی در این مسیر بنا شده که در حال حاضر بقایای پنجاه کاروانسرا باقی است.
معماری کاروانسراهای ایران بسیار متنوع است. معماران با توجه به موقعیت اقلیمی سرزمین ایران, کاروانسراهایی با ویژگیهای گوناگون احداث کرده اند. در ساخت کاروانسراهای برون شهری از نقشه های چهار ایوانی, دو ایوانی, هشت ضلعی, مدور, کوهستانی و نوع کرانه خلیج فارس استفاده شده است. در احداث کاروانسراها مانند مساجد و مدارس بیشتر از طرح چهار ایوانی استفاده شده و اتاقهایی در اطراف حیاط, برای استفاده مسافران ساخته شده است. برخی از کاروانسراها با شیوه های آجر کاری, گچبری, و کاشیکاری مزین شده اند(مانند رباط شرف خراسان, کاروانسرای سپنج شاهرود و مهیار اصفهان).
حمامها
حمامها از دیگر بناهای غیر مذهبی ایران است که در شهرها و روستاهای مختلف احداث شده است. در ادیان مختلف آیین شستشو, غسل و تطهیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طبق مدارک موجود توجه به پاکیزگی و طهارت در ایران زمین به دوران قدیم حتی پیش از زرتشت می رسد. بنابراین نیاز بشر به محلی برای شستشو و تطهیر, موجب احداث حمامها شده است. طبق مدارک باستانشناسی از جمله قدیمیترین حمامها, حمامی در تخت جمشید از دوره هخامنشی و حمامی در کاخ آشور متعلق به دوره اشکانیان است.
بعد از ظهور اسلام, پاکیزگی ـ بویژه غسلهای متعدد و وضو برای نمازهای پنجگانه ـ در زندگی روزمره مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار شد تا جایی که سخن گوهربار رسول اکرم(ص)«النظافه من الایمان» شعار هر مسلمان گردید.
در شهرهای اسلامی حمامها در گذرگاههای اصلی شهر, راسته بازارها و کاخهای حکومتی طوری ساخته می شد که برای تأمین آب بهداشتی و خروج فاضلاب مشکلی پیش نیاید. شاید بتوان گفت حمامها پس از مسجد و مدرسه یکی از مهمترین بناهای شهری محسوب می شدند.
فضای اصلی هر حمام, شامل بینه, میان در و گرمخانه بود. به این ترتیب که هر یک از فضاهای فوق به وسیله راهرو و هشتی از فضای دیگر جدا می شد تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به فضای مجاور تنظیم شود. کف حمامها از سنگ مرمر و دیگر سنگها پوشیده شده بود, ازاره حمام با سنگ و کاشی تزیین می شد. از جمله تزیینات داخلی حمامها آهکبری به صورت ساده و رنگی بوده است (مانند حمام گنجعلیخان کرمان, کردشت میانه و خسرو آقا اصفهان).
قلعه ها
آغاز خانه سازی بشر همواره با اندیشه دفاع در برابر دشمنان همراه بوده است و قلعه ها مظاهر بارز اندیشه دفاعی انسان هستند.
به طور کلی قلعه ها به دو گروه عمده تقسیم می شود: قلعه های کوهستانی و قلعه های دشت. همانطور که در معرفی کاخها گفته شد, از یک بنا ممکن است استفاده های گوناگونی شود. از قلعه نیز در موقع آرامش و صلح به عنوان کاخ استفاده می شد. با این توضیح تخت جمشید را, با توجه به طراحی آن, می توان یک قلعه دانست. همچنین از تخت سلیمان در تکاب آذربایجان غربی ـ که مکانی مقدس بوده ـ گاهی به عنوان نیایشگاه و زمانی به عنوان کاخ استفاده می شده است.
بزرگترین و مستحکمترین قلعه هایی که در ایران بنا شده, متعلق به فرقه اسماعیلیه است. این قلعه ها در بلندیهای رشته کوههای البرز بنا شده اند(مانند الموت, لمبسر, گردکوه, سارو و امامه).
معماری اینگونه قلعه ها جنبه نظامی و دفاعی داشته و طرح و نقشه آنها ویژگیهای گوناگونی دارد. قلعه ها در صعب العبورترین بلندیهای کوهستانی بنا می شدند و چون طرح و نقشه ای از پیش آماده نداشتند, طراح یا معمار حصارها, برجها, اتاقها و ورودیها را با توجه به موقعیت طبیعی صخره ها, احداث می کرد. به این علت اغلب قلعه های کوهستانی دارای طرح هندسی مشخص نبودند. مصالح ساختمانی قلعه ها بیشتر قلوه سنگ و آجر, و ملاط آن ساروج و آهک بود.
قلعه هایی که در دشت برای محافضت از کاروانها و یا برای استفاده سربازان بنا می شد عمدتاً طرح هندسی مشخص داشتند و دارای نقشه های مربع, مستطیل, چند ضلعی و مدور بودند. این قلعه ها دارای برج و بارو بودند و مصالح ساختمانی آنها نیز از آجر و خشت بود (مانند قلعه گلی ورامین, میان گاله گرگان, قوشچی ارومیه و قلعه کهنه کرمانشاه).
در قرن دوازدهم هجری ایجاد قلعه در گذرگاهها به شیوه گذشته متوقف شد و پاسگاهها و سربازخانه هایی به شیوه جدید احداث گردید. همچنین در کرانه خلیج فارس قلعه هایی با سبک معماری غربی ساخته شد(مانند قلعه های هرمز, خارک, قشم و بندر عباس).
آب انبارها
موقعیت اقلیمی مناطق مختلف ایران تأثیر زیادی در ابداعات معماری این سرزمین داشته است. از روزگاران کهن در کنار طرحهای عمده تأمین آب مانند ایجاد قنات و ساختن سد, به ذخیره سازی آبهای زمستانی و مصرف آن در فصلهای کم آب و خشک سال نیز توجه شده است و «آب انبار» را به همین منظور بنا کرده اند. قدیمیترین نمونه به جای مانده, منبع ذخیره آب معبد چغازنبیل در خوزستان از دوره هخامنشی است.
آب انبارها به دو گروه کلی عمومی و خصوصی تقسیم می شوند. از نظر معماری آب انبارها شامل منبع ذخیره آب, پوشش منبع, بادگیر و هواکش, راه پله, پاشیر و سردر تزیینی و کتیبه هاست که در اشکال گوناگون مکعب, مستطیل, استوانه ای و چند ضلعی ساخته شده اند.
مصالح ساختمانی آنها سنگ و آجر, شفته آهک و ساروج است. تعدادی از این آب انبارها با آجر و کاشی تزیین شده اند(مانند آب انبارهای قزوین, ده نمک سمنان و پنج بادگیر یزد).
بازارها
سابقه ایجاد بازار در ایران به روزگاران بسیار دور باز می گردد. طبق مدارک تاریخی بازار در بسیاری از شهرهای قبل از اسلام یکی از عناصر مهم شهری بوده است
پس از اسلام, گسترش شهرهای اسلامی و افزایش ارتباطات اجتماعی, ازدیاد راههای کاروانی, توسعه کاروانسراها و تبادلات اقتصادی موجب شکل گرفتن فضای بازرگانی و تولیدی موسوم به بازار شد. در شهرهای اسلامی بازار محور اصلی و مرکز اقتصادی شهر بوده و انبارهای مهم, مراکز تولیدی, مراکز توزیع کالاهای گوناگون و مبادلات پولی در آن جای داشتند.
بازارها بیشتر در امتداد مهمترین راههای اصلی شهر ساخته می شدند و در اغلب موارد راسته بازار شاهراه اصلی شهر نیز بود که مهمترین و شلوغترین دروازه ها را به مرکز شهر متصل می کرد(مانند بازار سلطانیه, بازار اصفهان و بازار نایین). در بیشتر شهرهای اسلامی مسجد جامع در کنار بازار قرار داشت.
دکانها در دو سوی راسته اصلی و راسته های فرعی قرار داشتند. برخی از راسته ها به عرضه کالاهای مخصوص اختصاص داشت؛ مانند بازار بزازها, کفاشها, زرگرها و آهنگرها. کاروانسراهای درون شهری ـ که قبلاً مورد بحث قرار گرفت ـ اغلب در پشت دکانهای بازار قرار داشت و به وسیله راهرو یا فضای کوچک به بازار مرتبط می شد. بسیاری از سراها دو طبقه ساخته می شدند و همه آنها دارای حیاط مرکزی بودند.
طول بازارها اندازه مشخص و معینی نداشت و به نسبت وسعت شهر و رونق بازار متفاوت بود. طول راسته اصلی در شهرهای کوچک و متوسط در حدود چند صد متر و در شهرهای بزرگ, بیش از یک کیلومتر بود و عرض بازارها بین پنج تا ده متر بوده است.
در ساختمان بازارها از بهترین مصالح و شیوه های معماری استفاده می شد. ستونها و دیوارها بیشتر از سنگ و آجر بود و برای پوشاندن سقف از گچ و آجر استفاده می کردند. برای پوشاندن دهانه های بزرگ مانند چهار سوها و تیمچه ها از گنبد و کاربندی استفاده می شد. پشت بام بازارها هم بیشتر با کاهگل پوشانده می شد؛ زیرا کاهگل هم عایق حرارتی بود و هم عایق رطوبتی. کف بازارها اغلب خاکی بود که در اثر گذشت زمان کوبیده و محکم می شد. البته گاهی از سنگ وآجر برای پوشاندن کف بازار و حجره ها استفاده می کردند.
به هر حال, بازار یکی از مهمترین بناهای عمومی شهرهای گوناگون است که در وهله اول برای عرضه, تولید, تبادل و خرید و فروش کالا شکل گرفت, ولی بعدها کارکردهای متعدد فرهنگی و اجتماعی پیدا کرد. رشد و رونق اقتصادی منجر به پیدایش انواع بازار شد که از میان آنها می توان از بازارهای ادواری, بازارهای روستایی, بازارهای ثابت, بازار بین راهی و بازارهای شهری نام برد.
عناصر تشکیل دهنده معماری
هر بنای دوره اسلامی چه بنای مذهبی, مانند مسجد و مدرسه و چه غیر مذهبی, مانند کاروانسرا و کاخ از فضاهای گوناگون تشکیل می شود و گاهی نیز ممکن است فضای تازه به صورت الحاقی به بناهای دیگر اضافه شود؛ مثلاً مناره یا منار در مسجد و مدرسه که جزیی از بناست و به طور مجزا هم کاربرد دارد.
بادگیر
معماران و استادکاران ایرانی با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطق گوناگون ایران شیوه های معماری را در شهر های مختلف توسعه بخشیدند؛ همان طور که به دلیل سرما ایجاد بناهای فاقد میانسرا در آذربایجان متداول بوده, ساختن بادگیر نیز در مناطق کویری رواج داشته است.
سالیان بس دراز, بادگیر یکی از اجزای مهم بناها در نواحی گرم و خشک ایران بوده است. هر بادگیر شامل برجهای تهویه بر فراز ساختمان است. در بالای هر برج یک رشته دهانه های عمودی وجود دارد که در مقابل بادهای وزان قرار گرفته و برای گرفتن نسیم و هدایت آن به اتاق همکف یا زیرزمین که رطوبت را از یک حوض آب اخذ می کند, تعبیه شده است.
در شهرهای کویری ایران مانند کاشان, یزد و کرمان از بادگیر در بناهای مختلف به نحوه مطلوب استفاده شده است. در بعضی بناها حتی چندین بادگیر ساخته شده (مانند آب انبار پنج بادگیر یزد).
پله
گرچه پله یک اثر معماری مهم به حساب نمی آید, ولی کاربردهای سودمندی در معماری دارد. راه پله های مارپیچ داخل مناره ها و پله هایی که به بامها و فضاهای داخلی و خارجی بنا و به پاشیرهای سراشیبی آب انبارها منتهی می شود از اهمیت ویژه ای برخوردارند. همچنین پله ها, راههای ارتباطی مفید به طبقه دوم یا پشت بام به شمار می روند. در بعضی از بناها پله ها علاوه بر کاربرد ارتباطی, وسیله سبک کردن حجمهای ساختمانی نیز هستند(مانند بنای تایباد خراسان). مدرسه غیاثیه خرگرد دارای هشت دستگاه پله است. همچنین مسجد کبود تبریز پله هایی در شش قسمت دارد که دو دستگاه پله به نمای اصلی متصل است و چهار دستگاه در گوشه های گنبد خانه یا شبستان قرار دارد که به طبقه دوم متصل می شود. مصالح ساختمانی پله ها اغلب آجر است.
سردابه
تعداد بسیاری از آرامگاهها مدفن اصلی شخصیتی مذهبی یا سیاسی هستند که زیر طبقه همکف ساخته می شدند. از آنجا که طبقه همکف باید محلی برای زیارت یا مراسم مذهبی می داشت, معمولاً محل تدفین را در طبقه ای پایین تر از سطح زمین می ساختند. احداث سردابه بیشتر در آرامگاههای ناحیه شمال و آذربایجان مرسوم بوده است.
از قرن هشتم هجری به بعد نصب ضریح چوبی در روی مزارها به صورت سمبلیک متداول شد. صندوقهای چوبی منبت کاری شده نام بسیاری از درودگران هنرمند را برخود دارد.
روشهای ساخت و تزیین
به طور کلی آگاهی ما از نحوه ساخت, طراحی و سایر امور ساختمانی دوره اسلامی بسیار کم و محدود است. بدون شک ایجاد بناها, چه مجموعه های مذهبی و چه غیر مذهبی, مستلزم آگاهی از علومی چون هندسه, ریاضی و طراحی بوده است و استادکاران طی قرون متمادی با بهره گیری از علوم, توانسته اند شاهکارهایی در هنر معماری به وجود آورند. متأسفانه در متون تاریخی دوره اسلامی مطالب مهم و تصاویر چندانی در مورد چگونگی ایجاد بناها به چشم نمی خورد. تنها نمونه های قابل ذکر دو نقاشی منسوب به بهزاد, با تاریخ ۸۷۲ هجری, در ظفرنامه و خمسه نظامی است. این نقاشیها در حال حاضر در دانشگاه هابکینز آمریکا نگهداری می شوند و در آنها نحوه ساخت مسجد جامع تیمور و همچنین کاخ خورنق به شیوه مینیاتور به تصویر کشیده شده است. در این نقاشیها تا حدودی تزیینات و ابزار و ابزار و وسایل معماری مرسوم آن روزگار مانند داربست, گونیای چوبی, اره, خط کش, بیل, تیشه, ماله, نردبان, و … و همچنین مصالح ساختمانی مانند سنگ, آجر, گچ, ملاط و کاشی و مراحل اجرای ساختمان نشان داده شده است.
برخی محققان بر این عقیده اند که علت فقدان مطالب سودمند درباره معماران دوره اسلامی و روشهای طراحی و ساختمانی آنها, این است که معماران در مقایسه با شاعران, فیلسوفان و مورخان, کمتر مورد توجه بوده اند. البته این رأی درست به نظر نمی رسد؛ زیرا در ادوار مختلف نیاز همگان به معمار و استادکاران ساختمانی برای ایجاد محلهای مسکونی, تجاری و عبادی امری مسلم بوده است.
مورخان اسلامی چون بیهقی, ابن خلدون و خواجه رشیدالدین, مطالب سودمندی درباره معماری و معماران نوشته اند؛ از جمله نوشته اند معماران از علوم ریاضی و هندسه اطلاع داشتند و در احداث بناها قبل از هر چیز به طراحی و نقشه کشی مبادرت می ورزیدند. فارابی فیلسوف بزرگ ایران می گوید معماری مبتنی بر علم الحیل است و حیل, مهارت, هنر و فنی است که با کار استادانه و هنرمندانه در اشکال هندسی نشان داده می شود. هندسه مبنای معماری بود و معمار بسیار ماهر و استاد را مهندس می گفتند که به معنای هندسه دان است.
همچنین متونی در دست است که در آنها از هندسه و طرحهای هندسی برای معماران بحث می شود و سراسر این کتابها دارای توضیحاتی است که به معماری عملی ارتباط پیدا می کند. بخشی از کتاب مفتاح الحساب نوشته جمشید کاشی ریاضیدان و منجم عصر تیموری, به معماری اختصاص یافته و در آن بخش از روشهای ساختن طاق و گنبد و مقرنس بحث می کند, از انواع طاقهایی که او شرح می دهد برخی را در بناهای تیموری می توان دید.
معماران, استادکاران, بنایان و دیگر گروههای وابسته به علم معماری, با آگاهی کامل از فن معماری و با ابتکار و ابداعات خاص خود و رعایت کامل اصول هندسه و مهارت های سنتی و همچنین الهام از عقاید دینی فضای معماری ایران را شکوهی جاودانه بخشیدند.
مسئولیت ساخت بنا نیز به عهده گروههای متعددی بوده است؛ مثلاً گروهی مسئول احداث ساختمان تا مرحله سفت کاری, و گروهی مسئول تزیینات بنا مانند آجرکاری, گچبری و کاشیکاری بوده اند. همچنین بین استادکاران, سلسله مراتبی وجود داشته, مانند مهندس, معمار, بنا, سرکارگر, سنگکار, گچکار, کاشیکار و کارگر ساده که هر یک مسئولیت خاصی داشتند.
لازم به یادآوری است که معماران ایرانی به علت فروتنی از ثبت کردن نام خود بر بناها خودداری می کردند؛ به همین علت جز تعدادی از بناها که نام معمار یا سازنده آن مشخص شد, بقیه فاقد نام استادکار یا سازنده آن است.
مصالح ساختمانی
مصالحی که در ایجاد بناهای دوره اسلامی به کار رفته متنوع است.
آجر. مهمترین مصالح ساختمانی در ایران قبل و بعد از اسلام بوده است. آجرهای به کار رفته در معماری عموماً مربع شکل است که در کارگاههای آجرپزی در سراسر ایران ساخته می شد. آجر علاوه بر استفاده در ساختن بدنه بنا برای تزیین آن نیز نقش مهمی داشت و از اوایل اسلام تا دوره تیموری تزیین بیشتر بناها با آجرکاری است. همچنین از آجرهای تراشدار و قالبی نیز استفاده می شد. آجرهای پخته رنگهای گوناگونی چون زرد کمرنگ, قرمز و قرمز تیره داشته که بیشتر در ابعاد ۳*۲۰*۲۰, ۵*۲۰*۲۰ و ۵*۲۵*۲۵ سانتیمتر ساخته می شد و در قسمتهای مختلف بنا مانند ایوانها, طاقنماها, گنبدها, مناره ها و اتاقها به کار می رفت(برجهای خرقان, گنبد قابوس, مناره مسجد ساوه).
گچ.گچ از دیگر مصالح ساختمانی است که در تمامی ادوار, در معماری استفاده شده است. از آنجایی که گچ از مصالح ارزان قیمت بوده و زود سفت می شده است, کاربردهای متعدد داشته و مورد توجه معماران بوده است. گچبری برای آراستن سطوح داخلی بناها, نوشتن کتیبه ها, تزیین محرابها, زیر گنبدها و ایوانها به کار می رفته است. بسیاری از بناهای عصر سلجوقی و ایلخانی با گچبری تزیین شده اند. اهمیت گچبری در بناهای اسلامی به حدی بود که هنرمندان این رشته به «جصاص» معروف بودند ونام بسیاری از این هنرمندان در کتیبه های بناها به یادگار مانده است. علاوه بر این, هنرمندان گچبر در قرن پنجم تا دهم هجری از شیوه های گوناگونی مانند گچبری رنگی, گچکاری وصله ای, گچکاری توپر و توخالی, گچبری مشبک و گچبری مسطح و برجسته استفاده کرده اند(مانند اصفهان: محراب اولجایتو, زنجان: گنبد سلطانیه, همدان: گنبد علویان و اشترجان: محراب اشترجان).
کاشی.استفاده از کاشی برای تزیین و همچنین استحکام بخشیدن به بناها از دوره سلجوقی آغاز شد و در طی قرون متمادی بویژه در عهد تیموری و صفوی به اوج رسید. کاشی نقش عمده ای در تزیین بناهای دوره اسلامی داشت و با شیوه های متفاوت توسط هنرمندان کاشیکار به کار می رفت. استفاده از کاشیهای یک رنگ, کاشی هفت رنگ, کاشی معرق و تلفیق آجر و کاشی در دوره های سلجوقی, ایلخانی و تیموری و صفوی در تزیین بنا مرسوم بوده و تا عصر حاضر ادامه یافته است. تزیین بخشهای گوناگون بنا, از پوشش گند و مناره گرفته تا سطح داخلی بنا و زیر گنبد و دیوارها و محراب با کاشیهای مختلف, بویژه کاشیهای معرق, به بناهای مذهبی و غیر مذهبی ایران دوره اسلامی زیبایی خاصی بخشیده است(مانند گناباد: مسجد گناباد و غیاثیه, خرگرد: مدرسه خرگرد, مشهد: مسجد گوهر شاد, تبریز: مسجد کبود, اصفهان: مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام).
خشت.از دیگر مصالح ساختمانی معمول در معماری ایران خشت است. در دوره اسلامی یا تمامی بنا از خشت بوده یا بخشی از دیوارها از خشت و بقیه از آجر بوده است. از آنجایی که مقاومت خشت در برابر باد و باران و برف اندک است, بناهای خشتی زیادی از روزگاران گذشته باقی نمانده است.
سنگ.در معماری اسلامی از سنگ برای کار در شالوده, بدنه, فرش کردن کف و تزیین بنا استفاده می شد. گرچه به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی استفاده از سنگ در برخی نقاط چون آذربایجان بیشتر دیده می شود, اما بهره گیری از آن تقریباً در سراسر ایران مرسوم و متداول بوده است. استفاده از سسنگ در پی بنا و دیوارها اهمیت ویژه ای داشت و برای ساختن کتیبه ها سنگهای گوناگونی چون سنگ سیاه, سنگ آهک, سنگ مرمر ـ که با دقت تراشیده و گاهی حجاری می شد ـ به کار می رفت(مرند: کاروانسرای مرند, شیراز: مسجد جامع, کاشان: کتیبه های مسجد میدان).
چوب.استفاده از چوب برای ساختن در, پنجره, صندوقهای ضریح, ستونها و تیر سقف و چهار چوب, از ویژگیهای معماری اسلامی است که در ناحیه مازندران و گیلان رواج بیشتری داشته است. درختهای تبریزی, سپیدار, چنار, کاج و گردو از جمله درختهایی بودند که از چوب آنها برای بخشهای گوناگون بنا استفاده می شده است(ورامین: مسجد مامع, تبریز: ارگ علیشاه, ساری: امام زاده صالح).
شیشه. کاوشهای باستانشناسی سالهای اخیر و همچنین بناهای باقیمانده از ادوار مختلف اسلامی نشان می دهد که از شیشه های الوان به رنگهای سرخ, آبی, بنفش و سبز برای تأمین روشنایی و تزیین در و پنجره و قابهای گنبد خانه و شبستانها استفاده می شده است. همچنین مطالعه متون تاریخی و مشاهده مینیاتور های قرن ششم تا دوازدهم هجری نشان می دهد که شیشه, کاربرد وسیعی داشته است (خرگرد: غیاثیه, شاه زند: مقبره شیری بکا آقا, اصفهان: عالی قاپو).
برگرفته شده از سایت pu-architect.mihanblog.ir
فولاد سرد چیست ؟
اجزای خانوادة فولاد سرد (CFS)از ورق های فولادی سازه ای ساخته می شود که از طریق پرس ورقهای بریده شده ویا رول فرمینیگ فولاد توسط مجموعه ای از قالب ها شکل داده می شوند برای شکل دهی به این شیوه به عملیات حرارتی نیاز نمی باشد (برخلاف فولاد نورد گرم) وبنابراین آنها را با نام فولاد سرد می شناسند .
اعضای خانوادة فولاد سرد ودیگر محصولات آن نازک تر ، سبک تر ودارای تولید ساده تری بوده ونوعا" نسبت به همتاهای تولیدی به شیوة نورد گرم خود از هزینه های کمتری برخوردارند گستره ای از ضخامت های مختلف فولاد برای برآورده کردن نیازهای سازه ای وغیر سازه ای در دسترس می باشند .
چرا CFS راانتخاب می کنند ؟ فریم های فولاد سرد در طی سالیان اخیر بنابه دلایل متعددی مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته وتوانسته است که سهمی از بازار را به خود تخصیص دهد . در واقع بیش از 50% از سازه های خانه سازی در ها وایی CFS می باشند. دلایل متعددی برای جلب توجه به سمت فریم های فولاد سرد وجود دارد. فریم های CFS برای کف ودیوارهای داخل بسیار با محصولات چوبی مهندسی و cement board وسازگار می باشند .
مطالعات زمان سنجی متعدد نشان داده اند که مزایایی هزینه ای برای کاربران با تجربه CFS در حدود 2 تا 6درصد کل هزینه بنا می باشند که وابسته به نوع خانه است. همچنین CFS ازتلرانس های ابعادی دقیقی برخوردار است . وبرای مناطقی با مشکل حشرات وموریانه مواجه می باشند گزینه مناسبی است .هیچ دلیلی وجودندارد که منابع ...
وجودندارد که منابع موجود برای کمک به طراحان از تسهیلات هزینه ای خاصی برخوردار باشند.
فریم های CFS آزادی در راهکارهای طراحی را ارایه می کنند که نسبت به استفاده از فریم سنتی با صرفه تر خواهند بود . (به عبارتی فضای باز بیشتر ،تیرهای بلند ترو سقف های بلند)
مزایای فریم های CFS
برخی از کیفیات منحصر به فرد فریم های فولادی عبارتنداز :
1- فراوانی : اعضای خانوادة فولادهای سرد به راحتی توسط توزیع کنندگان محلی تامین کنندگان ومصالح ساختمانی در دسترس می باشند .
2- ثبات قیمت: بهای فولاد در طی دو دهه اخیر تقریبا ثابت بوده است .
3-کیفیت یکپارچه : فولاد دارای گره ،پیچش ویامعایب موضعی نمی باشد . همواره ا زنظر ابعادی دقیق بوده وتحت تلرانس های تعیین شده ای تولید می گردد .
همخوانی با استانداردها، فریم های CFS تحت استاندارد های ICC,CABO, IBC ,IRC قرار دارند ، عدم اشتعال ومقاومت بالای آنها امکان استفاده آنها را در ساختمانهایی تا ارتفاع 6 طبقه فراهم می آور ند.
4-انعطاف در طراحی: اعضای خانواده CFS در اندازه های مختلف موجود می باشند وطراح را قادر به برآورده ساختن ملزومات مورد نیاز خود برای بارها ، تحت شرایط اقتصادی ودستیابی به طول تیرهای بلند می نماید.
5-وزن سبک:لیستوفر وزن فلز مصرفی در CFS تاحد 40% نسبت به وزن آهن آلات مرسوم در نورد گرم از مصرف کمتری برخوردارند که این امر وزن سازه را کاهش می دهد .
6-نصب آسان: سوراخهای موجود بر روی این سازه ها نصب خطوط الکتریکی، لوله کشی ومکانیکی را سهولت می بخشد
7-ارتجاع کمتر: فریم های CFS توسط پیچ بهم متصل می گردند واین امر مجازا پس زدگی میخ ها را در روش ساخت منازل چوبی حذف می کند.
8-ظاهر مشابه: پس از نصب سطوح نهایی نمای داخل و خارج، ساختمانهای CFS و فولادی از هم قابل تشخیص نخواهند بود.
9-عدم اشتعال : فولادقابل اشتعال نمی باشد . از انتشار آتش جلوگیری بعمل می آورد وبه راحتی با مقررات اشتعال پذیری تطابق می نمایند .
مشخصات :
When specifying CFS framing members, the universal designator system is typically used. The "STUF" designation identifies any common CFS member using:
• Web Depth (D), expressed in 1/100th inches,
• Flange width (B), expressed in 1/100th inches,
• Minimum Base Metal Thickness (t), expressed in mils (1/1000th inches), and the following designators:
Example: Designation for a 5-½"-16 gauge C-shape stud with 1-5/8" flanges: 550S162-54
CFS members are typically labeled with manufacturer's identification or logo, minimum uncoated steel thickness, minimum yield strength and coating designation (if other than minimum) at a minimum spacing of 48 inches along the length of the member. For users that are accustomed to the old "gage" system of steel thickness, the following conversions may be useful.
عضوهای CFS عمدتا توسط علامت شناسایی با لوگوی تولید کننده ، حداقل ضخامت فولاد بدون پوشش ، حداقل تنش شکست ومشخصات پوشش در حداقل فضای 46 اینچ در طول عضو برچسب زنی می شوند ، تبدیلهای زیر می توانند برای کاربرهای آشنا به سیستم ضخامت فولاد (gage)مفیدباشند .
ضخامت فولاد (mil) ضخامت فولاد gauge کد رنگ Ast/4-c955
18 25
27 22
33 20 سفید
43 18 زرد
54 16 سبز
68 14 نارنجی
97 12 قرمز
آیا خانه های فولادی در معرض خوردگی قرار دارند ؟ مالکین منازل انتظار دارند که خانه هایشان یک عمر یا بیشتر دوام داشته باشند بنابراین، وجود سیستم حفاظتی مناسب در مواد فریم ها برای تحقق این منظور لازم می باشد درمورد فولاد این کار توسط گالوانیزه سازی انجام می گیرد عضوهای فولادی واقع درداخل منازل همچون فریم کف یا دیوارها، سطح خوردگی بسیار کمتری دارند مطالعات نشان داده اند که فولاد با پوشش مرسوم روی G40 بایستی تحت این شرایط تا بیش از 100سال عمر کند . تمامی عضوهای سازه های دارای حداقل پوشش فلزی G60 (یا معادل آن) می باشند . عضوهای فریم غیر سازه ای نیز دارای حداقل پوشش فلزی G40(یا معادل) می باشند . عدم نصب تیرچه های CFS در تماس با مس ضروری است . مواد CFS با چوب خشک دیوارهای پیش ساخته، محصولات ایزولاسیون ویا گچ خشک وسیمان وارد واکنش نمی شوند .درآب وهواهای خاص ونامساعد همچون ساحلی بایستی از پوشش G70برای حفاظت سازه ها استفاده گردد . مانند هاوایی که درآن خوردگی ، موریانه ، زمین لرزه جزو ملاحظات خاص محسوب می گردند .
مواد مورد نیاز سطح مقطع Cشکل ،گونه مرسوم درفریم های CFS محسوب می شود . یک عضو Cشکل متشکل از یک صفحه جان، یک بال ویک لبه سوراخدار و یا بدون سوراخ می باشد . نبشی، صفحات ، کانالهای زیر سازی وکلاهی نیز می توانند موجود باشند . ضخامت عضو برحسب mils (یک هزارم اینچ) بیان می شود البته سیستم gauge هنوز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد .(هر چه gauge بالاتر باشد ضخامت کمتر است) . فولاد دربین دیگر مصالح ساختمانی از بیشترین نسبت مقاومت به وزن برخوردار است .
عضوهای فریم CFS توسط عملیات سرد از ورقهای فولاد سازه ای وبرطبق یکی از استانداردهای زیر شکل دهی می شوند .
• ASTM A 653. Grades 33.37.40 &50(Class 1,3)
• ASTM A 722: Grades 33,37,40 & 50A
• ASTM A 875: Grades 33,37,40, & 50(Class 1,31)
فولادهای که برطبق استاندارد ASTM A653 ساخته می شوند بایستی در موارد ملزومات تنشی وارتجاعی با نسبت مقاومت تنشی به نقطه تسلیم حداقل 1.08 وازدیاد طول کل حداقل 10%برای طول 2"و%7 برای 8" همخوانی داشته باشند .
تهیه کردن و حمل و نقل
CFS را معمولاً می توان از پخش کننده های اسکلت فولادی ، تهیه کننده تیغه ها یا تولید کنندههای اسکلت های فولادی ، تهیه کرد.
اجزاء فولادی به صورت دسته یا پالت وجود دارند . با یک جرثقیل می توان تخلیه بار را به راحتی انجام داد . با طراحی برش های دقیق می توانید کار را ساده کنید . نرم افزار Steelxpert یک ابزار عالی برای طراحی این برش هاست . همچنین توصیه می شود که مواد درخواستی را 15% بیشتر سفارش دهید . برای دریافت یک کپی از NT5-99 یا نرم افزار Steelxpert به سایت اینترنتی زیر مراجعه کنید :
http:// www.steelframingalliance.com/
اتصال دهنده های اجزاء CFS پیچ های خودکار دریل کننده (یا پیچ های نفوذ کننده ) شایع ترین اتصال دهنده ها هستند دیگر تکنولوژی های اتصال مثل اتصال دهنده های بادی ، پودری و چین دار( بدون اتصال دهنده ) نیز قابل استفاده می باشند .
• اتصالات فولاد به فولاد ، معمولاً از پیچ های سرعت شماره 2/1-8 اینچ برای اتصال تیرچه ها / پایه ها به ناودانی ها استفاده می شود .از پیچ های دریل کننده شماره 4/3-10 اینج برای فولادهای ضخیم تر استفاده می شود. از پیچ های دریل کننده با سطح مقطع کوچک برای مواد سخت استفاده می شود . پیچ ها باید با حداقل فاصله مرکزی 0.5 اینچ از یکدیگر نصب شوند.
• اتصالات چوب به فولاد : معمولاً از پیچ شماره 8 دریل کنند به همراه نقطه راهنما برای اتصال چوب به فولاد استفاده می شود . پیچ های خود دریل شونده با سر مخروطی نیز برای وارد شدن به چوب بدون ایجاد ترک در آن طراحی شده اند . پیچ هایی که سر آن آنها ویفر است برای اتصال مواد نرم به پایه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند . از پیچ های سرپخ نیز برای نفوذ در جسم بدون ایجاد خرابی یا ترک در سطح پرداخت استفاده می شود .
پیچ های پوشش ها باید قبل از اینکه سطح پوشش را به داخل فشار دهند ، آن را سوراخ کرده و از آن بگذرند.
• اتصالات صفحات گچی به فولاد . صفحات گچی با پیچ های سرتیز مخروطی شماره 6 اینچ (با نام پیچ تیغه ) ، متصل می شوند . از یک تعیین کننده عمق جهت جلوگیری از ایجاد خسارت به صفحه گچی استفاده کنید. برای فولادهایی با ضخامت بیشتر از 43mils از پیچ های مخروطی خود دریل شونده استفاده کنید .
منابع تولید کننده :
تولید کننده های ملی و ناحیه ای ، واحدهای نورد ، تامین کننده ها و توزیع کننده های فولاد سرد را می توانید در وب سایت زیر بیابید :
http:// www.steelframingalliance.com/
تولید کننده ها می توانند اطلاعات جزئی تری شامل انواع گزینه ها ، ابعاد ، جداول طراحی و خصوصیات ارائه کنند .
انجمن تولید کننده های تیرچه های فولادی (SSMA) ، یک کاتالوگ جامع و یکپارچه شده از تولیدات مسکونی و تجاری سبک ارائه کرده است .
انتخاب یک تولید کننده یا یک واحد نورد که حمایت فنی و خصوصیات دلخواه را به همراه محصول به شما ارائه کند (مثل شکل خاص برای یک معماری تک ) یک مسئله مهم است . مواردی نیز درباره موثر بودن راهنمایی ها وجود دارند که باید بررسی شوند .
گو اینکه این مسائل معمولاً با تجربیات شخصی یا مشاوره با یک استاد آشنا با CFS حل می شوند .شرکت سازه های سبک مدرن البرز داری دانش طراحی ، محاسبات ، تولید ، نصب وآموزش میباشد.
باید توجه داشت که یک منحنی یادگیری برای هر فن آوری جدید وجود دارد که باید پیموده شود. اما با یک رویکرد خوب ، تکنولوژی های روز می توانند سود آوری خوبی داشته باشند .
منابع اطلاعات فنی
اطلاعات فنی درباره فولاد سرد را می توانید در وب سایت North American steel framing alliance به آدرس http://www.steelframingalliance.com بیابید . این وب سایت به سایت های دیگر از جمله light gauge steel Engineers Association با آدرس زیر /http:// www.Igsea.com لینک دارد .
هر دو وب سایت دارای اطلاعات مفیدی برای طراحان ، سازندگان و افراد بررسی کننده رعایت شدن قوانین که به یادگیری علاقه مند هستند، می باشند .
فولاد سرد همچنین در قوانین بین المللی ساخت ساختمان ، منتشر شده د ر سال2000 ، توسط International code council. مورد توجه قرار گرفته است .
انجمن محلی فولاد
8 انجمن محلی فولاد (علاوه بر انجمن ملی ) برای اشاعه اقتصادی وعملی CFS در ساختمان های مسکونی و تجاری سبک ، به وجود آمدند . این انجمن ها همچنین به تربیت و آموزش سازندگان ، پیمان کاران و طراحان پرداختند . بسیاری از این انجمن های دارای وب سایت و خبرنامه هستند و نشست های مرتبی برگزار می کنند .
انجمن های محلی می توانند مکان بزرگی برای دیدار تامین کنندگان محلی ، پیمان کاران، سازندگان و طراحان باشند .
انجمن Mid Atlantic Steel Framing ایالات Pennsylvania ,Delaware, Virginia, Maryland ,Newjersey , District of Colombia را تحت پوشش دارد .
این انجمن 27 عضو دارد. که نماینده صنایع مختلف هستند و همچنین دارای خبرنامه فصلی و یک وب سایت به آدرس http:// www.masfa.com می باشد .
طراحی یک خانه با استفاده از اسکلت CFS
کلا سه منبع برای راهنمایی طراح برای ساخت خانه ای با کاربرد CFS وجود دارد :
1. Prescriptive Method for Residential Cold-Formed Steel Framing, 2000 Edition;
2. Sections R505, R603 and R804 of the International Residential Code, 2000 Edition; and,
3. Manufacturer technical data.
دیگر موارد چاپ شده و بولتن های فنی برای اجزاء خاص یا روش های طراحی نیز در دسترس می باشند .
1. Design Guide for Cold-Formed Steel Trusses
2. Shearwall Design Guide
3. Low-Rise Residential Construction Details
4. Durability of Cold-Formed Steel Members
5. Builder's Stud Guide
6. L-Shaped Header Field Guide
7. Builder's Guide to Residential Steel Floors
8. Inspection Checklist for Cold-Formed Steel Framing
9. Shear Transfer at Top Plate: Drag Strut Design
10. Vertical Lateral Force Resisting System: Boundary Elements
11. Lateral Load Resisting Element: Diaphragm Design Values
12. Screw Fastener Selection for Light Gauge Steel Frame Construction
For unique conditions, it may be necessary to use the AISI Specification for the Design of Cold-Formed Steel Structural Members
با دانستن راهنمایی های بالا ، اکثر تصمیمات طراحی CFS را می توان به سادگی وبا استفاده از جداول راه حل ها و جزئیات اتصالات گرفت.
اما نکات طراحی که می توانند برای تازه کاران مفید باشند در زیر ارائه می شود:
1- رویکرد گروهی شامل پیمان کار ، سازنده ، تولید کننده ، طراح ، مالک مفید است . این بدان معنی است که کل گروه باید هر چه زودتر ، و حتی در طول طراحی در روند داخل شوند.
2- مطمئن شوید که پیمان کار روشهای استفاده از CFS را به خوبی می داند . یک طرح ضعیف می تواند به شکل بدی در تکنولوژی CFS منعکس شود.
3- همیشه از خط مشی ایمنی و سلامت شغلی ناظران پیروی کنید
4- تماس اجزای ساختمانی بایستی به صورت عمودی به محل فونداسیون حمل شوند . مگر اینکه حمل افقی از خصوصیات عضو مربوطه محسوب شود
5- هنگام نصب اعضای فولادی به فولادی ابزار ذیل بایستی با سرعت پائین تر از 2500red/min حرکت کند تا از نصب ناصحیح جلوگیری گردد.
6- لوله کشی را حتی الامکان داخل زمین و دیواره های داخلی انجام دهید
7- از قرار دادن لوله ها در دیوارهای خارجی پرهیز کنید زیرا می تواند با اعضای ساختمانی تداخل داشته باشد و یا ارزش دمایی دیوار را کاهش دهد.
8- سخت کننده های صفحات حمال در مخل گره های سقف ها فراموش نشود. این اجزا ضروری می باشند. سخت کننده ها را می توان در سمت دیگر مخل گره های سقف ها نیز نصب نمود.
9- از راهنمایی طراحی حرارتی (http://www.stealframing alliance.com) برای فهم ضخامت مناسب استفاده کنید.
10- عایق های پلاستیکی ، واشرها و مجاری و یا دیگر روشهای حفاظتی کابلها را بایستی جهت محافظت از پوششهای پلاستیکی کابل های برق هنگامی که از سوراخهای اعضای CFS عبور می کند استفاده نمود .
11- همیشه از جدا بودن لوله های مسی از اسکلت فلزی به وسیله عایق های پلاستیکی و یا دیگر روش های مجاز اطمینان حاصل نمائید .
12- جزئیات تولیدی فولاددر رابطه بااشتعال را می توانید در Ul's fire cypsum A ssociation fire Resistance Design Manual ، یا دیگر نشریات بیابید.
13- تمام پایه های تحمل کننده بار ، باید در ناودانی هایی با حداکثر شکاف 8/1 اینچ بین انتهای پایه و کف ناودانی ها ، بنشینند.
به نقل از www.irancivilcenter.com
میدان معجزات در مرکز شهر پیزا واقع در ایالت توسکانى ایتالیا، محوطه اى وسیع است که با دیوار از بقیه شهر جدا شده و چهار نگین درخشان معمارى و مذهبى ایتالیا را در خود جاى داده است. این چهار بنا عبارت هستند از کلیساى جامع دومو، برج کج پیزا، و گورستان کومپوسانتو . مجموعه این بناها و محوطه هاى تاریخى، از سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانى یونسکو ثبت شده است.
کلیساى جامع دومو
کلیساى جامع دومو که ساخت آن در سال ۱۰۶۴ میلادى آغاز شد، در مرکز این محوطه تاریخى قرار دارد. این کلیسا با معمارى منحصر به فرد خود، نماد و سمبل سبک معمارى رومیایى (رومانسک) در شهر پیزا است.
نماى این کلیسا از مرمر خاکسترى و سنگ سفید که با دایره هایى از مرمر رنگى تزیین شده، ساخته شده است. این کلیسا دو در عظیم برنزى دارد که توسط جیووانى دوبولونا، مجسمه ساز مشهور قرن شانزدهم ایتالیا ساخته شده است. البته عبور و مرور بازدیدکنندگان این کلیسا امروزه از طریق درهاى دیگرى در مقابل برج کج صورت مى گیرد که توسط بونانو پیسانو در سال ۱۱۸۰ ساخته شده است و پس از نصب درهاى دوبولونا، به مکان فعلى شان منتقل شده اند.
داخل این کلیسا با سنگ هاى مرمر سیاه و سفید تزیین شده و سقف و گنبد آن پوشیده از طلاکارى و سقف نگاره هاى رنگارنگ است. آن کلیسا پس از آن که در سال ۱۵۹۵ دچار آتش سوزى شد، مورد بازسازى کلى قرار گرفت و بخش اعظم تزیینات و نقاشى هاى کلیسا آثارى هستند که پس از آتش سوزى خلق شده اند.
این کلیساى جامع همچنین پیکر سنت رانیرى، قدیس حامى شهرپیزا و آرامگاه هاینریش هفتم، امپراتور روم مقدس در قرون دوازده و سیزده میلادى را در خود جاى داده است.
برج کج پیزا
برج کج پیزا در اصل، برج ناقوس کلیساى جامع دومو است و ساخت آن در ۹ اوت ۱۱۷۳ آغاز شد. پس از تکمیل طبقه سوم این بنا در سال ،۱۱۷۸ برج پیزا چند درجه از حالت قائمه منحرف شد و به همین خاطر کار ساخت آن به مدت یک قرن به حالت تعلیق در آمد. درسال ۱۲۷۲ چهار طبقه دیگر به برج پیزا اضافه شد، اما این چهار طبقه به گونه اى ساخته شد که با شیب در جهت خلاف انحراف برج، به تعادل آن کمک کند. کار ساخت این برج در سال ۱۳۰۱ بار دیگر متوقف شد تا این که بالاخره در سال ۱۳۷۲ طبقه آخر آن نیز ساخته شد و ناقوس برج در محل خود نصب شد. به این ترتیب ارتفاع برج پیزا از سطح زمین به حدود ۵۶ متر رسید.
درباره هویت معمار برج کج پیزا میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، اما تصور مى شود مراحل اولیه برج توسط بونانو پیسانو، معمار و نقاش مشهور ساکن پیزا در قرن دوازدهم، ساخته شده باشد.
گفته مى شود گالیله، دانشمند مشهور ایتالیایى، آزمایش مشهور خود باگوى هاى کوچک و بزرگ فلزى و نمایش استقلال سرعت سقوط گوى ها از جرمشان را از فراز همین برج انجام داده است. هرچند این داستان از سوى شمارى از شاگردان گالیله هم نقل شده، اما مورخان بر صحت تاریخى وقوع این آزمایش در برج پیزا شک دارند.
بنیتو موسولینى، نخست وزیر فاشیست ایتالیا نیز پیش از آغاز جنگ جهانى دوم دستور داد این برج به حالت عمودى بازگردانده شود و به همین خاطر مقدار زیادى بتن در پى برج ریخته شد. اما نرم بودن خاک باعث شد به طرز غیرمنتظره اى انحراف برج از حالت عمودى بیشتر شود و بر کجى برج پیزا افزوده شود.
در جریان جنگ جهانى دوم ارتش امریکا که کنترل شهر پیزا را در دست داشت براى جلوگیرى از پناه گرفتن تک تیراندازها در برج ها، دستور تخریب تمام برج هاى شهر، از جمله برج کج پیزا را صادر کرد اما در آخرین لحظات و با صدور فرمان عقب نشینى، برج پیزا از تخریب حتمى جان سالم به در برد.
در چند دهه اخیر تلاش هاى زیادى براى اصلاح انحراف و پایدارسازى برج پیزا صورت گرفته است و این برج از سال ۱۹۹۰ تا دسامبر ۲۰۰۱ براى عملیات بازسازى و پایدارسازى به روى بازدیدکنندگان بسته بود . در حال حاضر انحراف برج پیزا از حالت قائمه در حدود ۵/۵ درجه است و به گفته کارشناسان این برج لااقل تا سیصد سال دیگر تعادل خود را حفظ خواهد کرد.
برجی که در شهر پیزا در ایتالیا ساخته شده است حتی اگر مایل(کج)نشده بود باز هم جزو آثار شگفت انگیز به شمار می رفت.این برج تماما" از سنگ مرمر سفید ساخته شده است و ضخامت دیوارهایش در پی ساختمان به پنج متر می رسد.
برج پیزا هشت طبقه است و پنجاه و پنج متر ارتفاع دارد یعنی بلندی اش با بلندی یک ساختمان پانزده طبقه ی امروزی برابر است .
این برج پلکانی متشکل از سیصذ پله دارد که درونش ساخته شده است و تا پشت بام برج می رسد. کسانی که خودشان را از طریق این پله ها به پشت بام برج برسانند منظره ی بسیار باشکوهی از شهر و دریا را که در فاصله ده کیلومتری شهر قرار دارد خواهند دید.
برج پیزا در بالا ترین نقطه اش 4/2 متر از خط قائم انحراف دارد.یعنی به اندازه ی 4/2 متر مایل گشته است.اگر شخصی در بالای برج بایستد و سنگی را به زمین رها کند سنگ مزبور در فاصله ی 4/2 متری دیوار پایینی برج به زمین خواهد افتاد.
دلیل اینکه برج پیزا مایل شده است تا به حال به درستی برای متخصصین مشخص نشده است.البته سازندگان این برج در نظر نداشتند که آن را به همین حالت((مایل))بسازند بلکه می خواستند یک برج راست و قائم بنا کنند.قرار بوده است این برج به عنوان ناقوس خانه ی یک کلیسای جامع که در نزدیکی این برج قرار دارد و ساختمانش در سال1174 میلادی آغاز شد و در سال 1350 میلادی به پایان رسید استفاده شود.
پی های این برج در ماسه کار گذاشته شده اند و شاید به همین علت است که برج مشهور پیزا مایل گشته است.ولی انحراف این بنا به یکباره و ناگهانی ایجاد نشد بلکه ساختمان آن تا طبقه ی سوم یعنی سرسراهای برج رسیده بود که حرکت انحرافی آغاز شد.
به همین علت هم بود که نقشه ی برج را مقداری تغییر دادند و سپس ساختمان برج ادامه پیدا کرد.در مدت صد سال گذشته نزدیک به سی سانتی متر بر مقدار انحراف برج افزوده گردیده است.بعضی از مهندسان اظهار می دارند که برج پیزا را باید((برج افتان))نامید زیرا بالاخره یک روز نقش بر زمین خواهد شد.